Millaista sointua mahtaa tarkoittaa "E raised 9 chord" ja miten sen voisi ilmaista suomenkielisessä tekstissä? Sitä luonnehditaan erityisen tyypilliseksi James…

Kysytty

Millaista sointua mahtaa tarkoittaa "E raised 9 chord" ja miten sen voisi ilmaista suomenkielisessä tekstissä? Sitä luonnehditaan erityisen tyypilliseksi James Brownille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

E raised 9 on E-duurisoinnun muunnelma, jossa peruskolmisoinnun ja septimin lisänä E-duuriasteikon yhdeksäs sävel perussävelestä ylöspäin laskien. Puhutaan noonisoinnusta tai tuttavallisemmin ysisoinnusta. "Raised" määrittää lisäksi, että yhdeksäs sävel on korotettu puolen sävelaskelen verran.

Sointu sisältää sävelet E - G# - B - D - G. Niistä G on se korotettu asteikon yhdeksäs sävel (korottamattomana se olisi F#). Sointu kirjoitetaan (esim. nuottiviivaston ylle) muodossa E7#9. Ääneen luettuna se kuulostaa kömpelöltä: "E septimi ylennetty nooni" tai "E seiska ylennetty ysi". Sähkökitaristit puhuvat "Hendrix-soinnusta", sillä kitaralegenda käytti sitä usein.

Helpoimmin soinnun hahmottanee soituotekuvasta. Kitaralla sointu on helpompi soittaa ilman kvinttisäveltä (B), se vain korostaa soinnun kirpeyttä.

James Brownilla on ysisoinnun perusversio, esim. E9 on käytössä jokseenkin yhtä paljon kuin "raised" versio.

Nämä nimet ja merkintätavat perustuvat populaarimusiikin angloamerikkalaiseen käytäntöön. Eurooppalainen klassisen musiikin teoria esimerkiksi käyttää B-sävelestä nimeä H.