Otsikko
Mistähän soinnuista on kysymys, kun edessä on englannin sana "flatted" (esim. flatted seventh)? Lähdetekstin mukaan erityisesti The Kinks harrasti sellaisia.

Kysytty

Mistähän soinnuista on kysymys, kun edessä on englannin sana "flatted" (esim. flatted seventh)? Lähdetekstin mukaan erityisesti The Kinks harrasti sellaisia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sointujen yhteydessä ilmaisu flattened (tai pelkästään flat) tarkoittaa suomeksi alennettua. Flattened seventh -soinnussa on peruskolmisoinnun lisäksi neljäs sävel, jonka etäisyys intervallina perussävelestä on pieni septimi. C-duurissa tällainen sointu merkittäisiin, C7 ja se sisältäisi sävelet c, e, g ja b, joista b on alennettu eli pieni septimi, koska c-duurin luonnollinen septimi olisi puolta sävelaskelta ylempänä eli h.

Mutta flatted seventh voi tarkoittaa myös koko soinnun sijaintia sointukierrossa perussävelajiin verrattuna. Jos kappale soitetaan on vaikkapa A-duurista, niin alennettu seitsemännen asteen sointu on G-duuri. Pelissä ovat siis I ja VII asteen soinnut. Niitä hyödyntää Kinksin You Really Got Me -kappaleen vahva ja kulmikkaan kuuloinen riffi. Asia tuntuu nyt arkipäiväiseltä ja vähäpätöiseltä, mutta 1960-luvun alussa tällainen koettiin popmusiikissa eksoottisen riitasointuisena.

Vielä toteamuksena sävelten nimierot englannin ja suomen kielissä: Englannin B on suomen h, suomen b on englannin Bb (luetaan B-flat).

Kitarasoinnuista

Viittaus Kinksiin (lähdeviite)

Septimisoinnuista jazzissa

Flat 7 soinnutuksessa