En tiedä miten tämä nyt liittyy kirjastoon tai lukemiseen mutta kun kaikaissa kirjoissa aina sanotaan että pop ja rock ovat sama asia. Onko se totta kun…

Kysytty

En tiedä miten tämä nyt liittyy kirjastoon tai lukemiseen mutta kun kaikaissa kirjoissa aina sanotaan että pop ja rock ovat sama asia. Onko se totta kun pitäisi tehdä esitelmä popmusiikista mutta kun ei noista saa mitään selvää voiko kirjoittaa rockista vaikka sen pitäisi olla poppia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otavan iso musiikkitietosanakirja kertoo seuraavaa: "Popmusiikki (engl. pop music, lyhenne sanasta popular music) viittaa musiikinlajiin. Rock and roll-musiikin läpimurron jälkeen (1956) on popmusiikkia yhä yleisimmin alettu kutsua rockiksi tai rockmusiikiksi."
Yksinkertaistaen sanottuna: popmusiikki on yleisnimike ja rock on sen alalaji, mutta nykyään usein popmusiikkia kutsutaan rockiksi.
Popmusiikissa on paljon erilaisia tyylisuuntia, jos haluat saada jonkinlaisen rungon eri kehitysvaiheista, niin voit käydä kirjaston käsikirjastossa olevasta OTAVAN ISO MUSIIKKITIETOSANAKIRJASTA (Osa 4 kohdasta: popmusiikki)käydä lukemassa. Tästä pääkaupunkiseudun aineistotietokannasta löydät itsellesi lähimmän kirjaston, jossa teosta on: http://www.helmet.fi/