Otsikko
Millaista palkkaa kirjastoautonkuljettaja-virkailijalle tulisi maksaa, jos hänellä on korkeakoulututkinto(amk: liiketalous ja hallinko ko)+40 ov kirjasto-…

Kysytty

Millaista palkkaa kirjastoautonkuljettaja-virkailijalle tulisi maksaa, jos hänellä on korkeakoulututkinto(amk: liiketalous ja hallinko ko)+40 ov kirjasto- tietopalvelualun erikostumisopinnot(amk: kirjasto- ja tietopalvelualan ko)Voiko vedota vastuuseen kirjastoautosta, jotta saisi parempaa palkkaa?Kiitos tiedoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kunnallissa yleisessä virkaehtosopimuksessa 2003-2004 kirjastoalan hinnoittelussa ei ole kirjastoautonkuljettaja-virkailijan nimikettä, ainoastaan kirjastovirkailija. Tätä käytetään alarajana myös kirjastoautonkuljettaja-virkailijoiden kohdalla, kunnathan voivat vapaasti määritellä henkilöstönsä nimikkeet ja niiden kirjo onkin laaja. Mainitsemasi koulutus antaa luultavasti perusteita vähimmäispalkkaa korkeampaan lähtötasoon.

Käytännössä palkkaus on nykyisin työnantajan ja työntekijän neuvottelukysymys eikä alarajaa tarkempaa arviota siitä, mitä "tulisi maksaa" voida antaa. Työnhakijan/työntekijän kannattaa käyttää apunaan ammattiliittonsa (jos sellaiseen kuuluu) edunvalvonta-osaston neuvontapalveluita, tällä alalla esim. http://www.jhl.fi . Liittojen toimihenkilöt kertovat palkkatasosta tällä hetkellä vastaavissa tehtävissä sekä opastavat työntekijää perustelemaan palkkatoivomuksensa.
(Vastausta päivitetty 15.2.2007).