Millaisista teoksistä/lähteistä voisin parhaiten löytää tietoa metalliteollisuusyrityksen taloudellisen tilanteen/vakavaraisuuden arvioinnin tueksi?…

Kysytty

Millaisista teoksistä/lähteistä voisin parhaiten löytää tietoa metalliteollisuusyrityksen taloudellisen tilanteen/vakavaraisuuden arvioinnin tueksi? Tarvitsisin jotain teoriataustaa sille, mikä on esim. hyvä omavaraisuusaste ja pääoman tuottoaste ja mitkä ovat yleisimmät tunnusluvut, joilla voisi arvioida toimittajan taloudellista tilaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Metalliteollisuusyritysten taloudesta on olemassa ainakin seuraavat tutkimukset:
Hannula, Mika: Tuottavuuden mittaus ja analysointi metalliteollisuudessa. osat 1 ja 2. 1995 ja 1996.
Hilli, Pirjo: Eräiden englantilaisten metalliteollisuusyritysten kasvun, kannattavuuden ja rahoituksen analysointi KASKARA-mallin avulla. 1996.
Isomäki, Virpi: Pienten metalliteollisuusyritysten kannattavuusongelmat. 1990.
Pietarila, Pirkko: Pienten metalliteollisuusyritysten konkurssien ennustaminen erityispiirteet huomioiden. 1992.
Pitkänen, Arja: Laman vaikutus metalli- ja metsäteollisuuden kannattavuuteen, maksuvalmiuteen ja vakavaraisuuteen. 1998.
Rantanen, Hannu: Tuottavuuden ja kannattavuuden väliset yhteydet: erityisesti metallituotteita ja koneita valmistavassa teollisuudessa. 1992.
Rantanen, Sari: Eräiden suomalaisten metalliteollisuusyritysten kasvun, kannattavuuden ja rahoituksen analysointia KASKARA-mallin avulla. 1994.
Rautajoki, Pekka: Tuottavuuden mittaus ja analysointi metalliteollisuudessa: diplomityö. 1995.
Kaikki nämä ovat erilaisia tutkimuksia, esim. graduja, eikä niitä siis ole Lahden kaupunginkirjastossa. Tarkempia tietoja niistä näkee Linda-tietokannasta.

Pääoman tuottoasteesta on esim. seuraavat tutkimukset:
Friedlob, George T.: Understanding return on investment. 1996.
Patinen, Tarja: Pääoman tuottoaste ja liikeriski. 1985.
Westerlund, Boris: Pääoman tuottoaste kannattavuuden mittauksessa ja tavoiteasettelussa. 1984

Omavaraisuusasteesta on olemassa ainakin seuraava lehtiartikkeli:
Leinonen, Jouko: Korkea omavaraisuusaste parantaa teollisuusyritysten kannattavuutta. Yritystalous 1990 ; 2. Tämä lehti on Lahden kirjastossa.

Myös seuraavissa kirjoissa saattaa olla jotain tarvitsemaasi tietoa. Kaikki nämä kirjat ovat Lahden kirjaston kokoelmissa.
Bergstrand, Jan: Tehokas talouden ohjaus. 1995.
Laitinen, Erkki K.: Yritystoiminnan uudet mittarit. 1998.
Optio: talous ja kannattavuus. 1999
Peltonen, Aarne: Tuottava tehdas. 1997.
Pääoma kiertämään. Toim. Bengt Karlöf. 1994.
Tuottavuus - mittaa ja menesty. Toim. Erkki Uusi-Rauva. 1997
Uusi-Rauva, Erkki: Teollisuustalous. 1994.
Yrityksen taloushallinnon perusteet. Toim. Juha Kinnunen. 2000

Tämä ei tietenkään ole täydellinen lista kirjoista, joista voisi olla hyötyä opinnäytetyötäsi varten. Mutta ehkä näiden kirjojen avulla pääsee alkuun.