Millainen miehistö on Euroopan sisäisillä ja mannertenvälisillä rahtilennoilla?

Kysytty

Hei!
Millainen miehistö on Euroopan sisäisillä ja mannertenvälisillä rahtilentokoneissa?

Vastaus

Vastattu

Käytännössä rahti- ja matkustajalentokoneiden välillä ei ole rakenteellisesti paljonkaan eroa, sillä pääasiassa lentorahti kuljetetaan matkustajakoneiden ruumissa ja rahtilentokoneistakin suurin osa on aiempia matkustajalentokoneita, jotka on myöhemmin muunnettu tavarankuljetukseen sopiviksi, esimerkiksi poistamalla yläruumasta penkit. Ainoastaan noin kymmenesosa maailman suihkuturbiinilentokoneista on pelkästään rahtiliikenteen käytössä. (Rauhamäki et al., 63.)

Pitkillä reiteillä tärkeimpien lentokonemallien lentokoneissa on hieman mallista riippuen muutaman hengen miehistö. Esimerkiksi suurilla Boeing 747:llä on kolmihenkinen ja McDonnell Douglas MD-11:llä kaksihenkinen miehistö (Jackson, 87; 266). Keskikokoisten rahtilentokoneiden miehistöt näyttäisivät olevan jokseenkin samansuuruisia, esimerkkeinä kolmimiehistöinen Airbus 300 -sarja sekä 3-4 hengen McDonnell Douglas DC-10 (Jackson, 21-23; 265).

Yleensä rahtilentokoneen miehistö koostuu kahdesta tai kolmesta lentäjästä, joista kokenein on lentokoneen kapteeni. Lentäjien lisäksi miehistöön saattaa kuulua myös lastin purkamisesta ja lastaamisesta vastuussa oleva upseeri. Lennoilla, jotka rahdin lisäksi kuljettavat matkustajia, on luonnollisesti mukana myös matkustamohenkilökuntaa, kuten stuertteja ja purseri.

Lähteet:

Jackson, Robert (2001), Civil Aircraft https://vaski.finna.fi/Record/vaski.448209

Rauhamäki, Harri et al. (2006), Lentoliikenne ja lentoasemat https://vaski.finna.fi/Record/vaski.481350

Aircrew-artikkeli Wikipediassa https://en.wikipedia.org/wiki/Aircrew