Olisiko mitään kirjaa joka kertoo matkustajalentokoneiden astiastojen muotoilun historiasta?

Kysytty

Olisiko mitään kirjaa joka kertoo matkustajalentokoneiden astiastojen muotoilun historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lentoyhtiöiden visuaalisesta ilmeestä on saatavissa lähinnä
kirjallisuutta, joka käsittelee koneiden sisustusta, matkustamohenkilökunnan pukuja ja lehtoyhtiöiden
graafista ilmettä. Kullakin lehtoyhtiöllä on oma kokonaisilmeensä. Tiedot olisikin etsittävä erikseen yhtiöiden historioista.
Esim. Finnairin aloittaessa säännölliset lennot New Yorkiin v. 1969,
valittiin ensimmäisessä luokassa käytettäväksi astiastoksi Tapio Wirkkalan suunnittelema Ultima Thule.

Ohessa muutama kirjallisuusviite. Kaikki mainitut ovat saatavissa
Taideteollisen korkeakoulun kirjastosta.
Hämeentie 135 A, 00560 Helsinki, www.aralis.fi/taik, kirjasto@uiah.fi.

Kirjallisuutta:

Lovegrove, Keith
Airline : identity, design and culture
London : Laurence King, 2000.

Tapio Wirkkala : ajattelevat kädet / [toimitus: MarianneAav, Eeva
Viljanen]
Helsinki : Taideteollisuusmuseo, 2000.
Artikkeli sivulla 120.

Ruuan käsittelystä lentokoneessa. Verkkojulkaisu:
Hatakka, Maija
Hygienic quality of foods served on aircraft [Elektroninen aineisto]
Helsinki : Helsingin yliopiston verkkojulkaisut, 2000
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/ela/elint/vk/hatakka/hygienic.pdf

Lehtiartikkeleita:

Quadejacob, Lars
In grosser tradition. Following a great tradition
Saksankielinen artikkeli lehdessä: Design Report, no. 9, p. 10, Sep
Tiivistelmä englanniksi: A brief report on the 'Wing' plastic tableware
collection
designed by the German design group Topel und Pauser for the Lufthansa
airline.

Kabat, Jennifer
High flying food
Englanninkielinen artikkeli lehdessä: I.D. [USA], vol. 45, no. 6, pp.
64-65, Sep-Oct 1998
Tiivistelmä englanniksi: Looks at the preparation and presentation of
airline in-flight meals.

Schaller, Susanne
Air France
Saksankielinen artikkeli lehdessä: Novum, pt. 5, pp. 70-73, May 2004
Tiivistelmä englanniksi: Reviews the advertising history of the French
airline Air France,
which was founded in 1933. Special attention is paid to the history of
the airline's poster design,
the design of the uniforms for the stewardesses, the look of the
planes' interiors
as well as the overall corporate image of the firm.

British cutlery maker takes terror off the airline menu.
Englanninkielinen pieni uutisartikkeli lehdessä: Professional
Engineering; 7/26/2006, Vol. 19 Issue 14, p7-7, 1/4p.
Tiivistelmä englanniksi: The article reports that Lichfield,
England-based cutlery manufacturer and retailer Arthur Price
has launched a set of anti-terror stainless steel cutlery for airlines.
The knives have rounded edges and
measure not longer than six centimeters, while the forks have prongs
not longer than three centimeters.
Early customers for the products are Air India and Jet Airways.

Internetistä voi katsoa muutamia astiastokuvia
http://images.google.fi, hakutermeiksi: airline tableware

Kannattaa tutustua myös Suomen Ilmailumuseoon www.ilmailumuseo.fi