Löytyisikö mistään enää tietoa Onttolassa joskus 1960-1970 -luvuilla hinauskoneena palvelleesta Stieglitz FW 44 J kaksitasosta? Myös kuvia kyseisestä…

Kysytty

Löytyisikö mistään enää tietoa Onttolassa joskus 1960-1970 -luvuilla hinauskoneena palvelleesta Stieglitz FW 44 J kaksitasosta?
Myös kuvia kyseisestä yksilöstä kaivattaisiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Martikainen, Unto: Teräslinnun korkea laulu : Joensuun lentoaseman historia, Ilias, 2006, kerrotaan sivulla 113, että Joensuun ilmailukerhon hankkima Stieglitz -merkkinen moottorikone saapui Joensuuhun 5.6.1961, Unto Martikainen on käyttänyt lähteenä mm. Joensuun lentoaseman vuosikertomuksia vv. 1957-1967.
Teoksessa NURMI, ISMO: JOENSUUN ILMAILUKERHO 1923-1998, JOENSUUN ILMAILUKERHO, 1999, mainitaan sivulla 69, että Georg von Hellens toimi Stieglitzin hinauslentäjänä ja Mauno Koljonen ohjasi Vasamaa Jämijärvelle marraskuussa 1962; lentoon liittyi välilasku ja tankkaus Jyväskylässä.
Elokuvatietokanta Elonetin mukaan Lintumies elokuvan (1978) alun lentonäytöksessä nähdään mm. Joensuun Ilmailukerhon kaksitaso FW-44J Stieglitz (OH-SZN, valmistusvuosi n. 1940), joka myytiin 1978 Saksan
liittotasavaltaan museokoneeksi. http://www.elonet.fi/title/ek2jrb/muut

Yleistä tietoa konemerkistä:
Koulukone Stieglitzin ohjekirja on luettavissa Kansalliskirjaston pienpainatteissa internetissä
http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate/secure/showPage.html?conversati…

Verkkohakuteos Wikipediassa on artikkeli Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz http://fi.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_44_Stieglitz

Lisätietoa voisi kysyä Joensuun ilmailukerhosta JIK, jonka yhteystiedot ovat internetissä http://www.jik.fi/sivut/?page_id=15

0 ääntä

Kommentit

Mulla on ukkovainaan ottama kuva stigusta, kun vaan löydän arkistojen kätköstä kuvan, sekä jostain vaalean keltaisesta purjekoneesta. Ukko väitti että oli vaikeaa nousta Stigun perästä ilmaan verrattuna Cesnaan.Pikkupoikana pääsin Stigun ohjaamossa istumaan tovin.

Minulla on pari kuvaa Stigusta ja Koljosesta, v. 1971 olin "rätittämässä" ja lakkaamassa runkoa Joensuussa.

Löytyy kuvia Stigusta .mie piäsin Stigun kyytiin 70-luvun alkupuolella kun olin onttolassa serkun kanssa purjelentoa opettelemassa.Kuvat on siihen aikaan dioja,