Otsikko
Millainen historia ja merkityksiä on Iita nimellä? Ajattelin että se on vain suomenkielinen versio Iidasta, kun nimi lapselle annettiin, mutta sitten on…

Kysytty

Millainen historia ja merkityksiä on Iita nimellä? Ajattelin että se on vain suomenkielinen versio Iidasta, kun nimi lapselle annettiin, mutta sitten on useitakin kertoja kuulunut, että sitä ovat jotkut käyttäneet kun naisesta on puhuttu negatiiviseen sävyyn.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimikirjojemme mukaan Iita tosiaan on alkuaan Iidan lempinimi. Virallisena nimenä sitä on tavattu jo 1800-luvun lopussa. Ilmari Kiannon romaanissa Punainen viiva (1909) yhden lapsen nimi on Iita Linta Maria: "Neljännelle lapsukaiselle, joka myös syntyi tyttönä, valtasi Riika niinikään omakeksimänsä valikoiman: Iita Linta Maria, joka nimi isänkin mielestä oli näppärä, tyttö kun muutenkin äännähteli kuin mikä tilttakerttu metsässä."

Painavia todisteita sille, että Iita-nimeen liittyisi kielteisiä mielleyhtymiä en löytänyt - ellei sitten Kalle Väänäsen sotavuosina Liisa pienen vastapainoksi sepittämää satakolmetoistakiloista Iso-Iitaa halua sellaisena pitää. Lämpimästi Väänänen kyllä Iitansa ihanuutta ylistää. Stadin slangisanakirja tarjoaa iita-sanan merkitykseksi yksinkertaisesti tyttöä, eikä tyttöä pahempaa merkitystä iitalle löydy Jari Tammen Suuresta solvaussanakirjastakaan. Se, että sana ylipäänsä Tammen teoksessa on mukana, selittynee sen yhteydessä mainitulla sairaanhoitajista käytetyllä tippaiita-nimityksellä.

Lähteet:

Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön
Eero Kiviniemi, Iita Linta Maria : etunimiopas vuosituhannen vaihteeseen
Heikki Paunonen, Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja
Jari Tammi, Suuri solvaussanakirja : haukkumasanat