Otsikko
Millä logiikalla te hankitte konsolipelejä? Tuleeko kirjastoon lähtökohtaisesti kaikki myynnissä olevat pelit ja onko niissä jokin viive suhteessa milloin…

Kysytty

Moi,

Millä logiikalla te hankitte konsolipelejä? Tuleeko kirjastoon lähtökohtaisesti kaikki myynnissä olevat pelit ja onko niissä jokin viive suhteessa milloin pelit tulevat kauppaan? Vai onko se jotenkin täysin satunnaista mikä peli tulee kirjastoon ja mikä ei?

Olisin kiinnostunut näistä peleistä ja olen miettinyt että onkohan nämä tulossa koskaan kirjastoon:

Jagged Alliance 3 (Playstation 5)
Shadow Gambit: The Cursed Crew (Playstation 5)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasto hankkii aineistonsa tietyltä sopimustoimittajalta hankintasopimusten mukaisesti. Kirjastosta lainattavien pelien tulee siis olla saatavilla sopimustoimittajan valikoimissa tai hankittavissa sopimustoimittajan valikoimiin.

Hankinnat tehdään ennalta määritetyn budjetin puitteissa. Budjetit ovat rajallisia, joten emme pysty hankkimaan kaikkia saatavilla olevia pelejä kirjaston kokoelmiin. Vaikka suosio ei ole ainoa hankintaperuste, hankintaa kohdistetaan jonkin verran suosittuihin peleihin, sillä valikoimaa on tarjolla paljon. Kaikkia kirjastoon tulevia pelejä ei hankita ennakkoon (eli ennen kun pelit ilmestyvät ja päätyvät kauppoihin), sillä kysyntään vaikuttaa esimerkiksi peleistä julkaistavat arvostelut.

Toivotuista peleistä kannattaa ehdottomasti laittaa hankintaehdotuksia kirjastoille. Pyrimme toteuttamaan hankintaehdotuksia mahdollisuuksien mukaan. Voit lähettää ehdotuksesi kyseisistä peleistä Helmet-kirjastoille tätä kautta: https://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Hankintaehdotus

Vastasin kysymykseesi Vantaan kaupunginkirjaston näkökulmasta, mutta yleisellä tasolla voidaan sanoa, että pelien ja muun aineiston hankintaan vaikuttavat hankintasopimukset, budjetti, kirjaston hankintaa tekevien asiantuntijoiden harkinta sekä asiakastoiveet.