Tiedustelen, voiko HELMET-kirjastoista lainattavia XBOX-pelikonsolipelejä asentaa oman XBOX-pelikonsolin kiintolevylle, kiitos.

Kysytty

Hei, tiedustelen, voiko HELMET-kirjastoista lainattavia XBOX-pelikonsolipelejä asentaa oman XBOX-pelikonsolin kiintolevylle, kiitos.

Vastaus

Vastattu

Teknisesti ehkä voi (en tunne XBOX-konsolien tarjoamia kopiointimahdollisuuksia), mutta asentaminen kovalevylle on laillista vain, jos tietokoneohjelman oikeudenhaltija on antanut kopioimiseen luvan. Joissakin peleissä näin tehdään automaattisesti pelaamisen nopeuttamiseksi.

Suomen tekijänoikeuslain 12§ sallii kopioinnin yksityiseen käyttöön, mutta pykälän neljännessä kohdassa on rajattu oikeuden ulkopuolelle mm. tietokoneohjelmat. Sillä, onko peli lainattu kirjastosta tai muuten saatu laillisesti haltuun, ei ole merkitystä.

Heikki Poroila

0 ääntä

Kommentit

En tiedä ymmärsinkö kysyjän tai vastaajan (vai molemmat) väärin, mutta ymmärtääkseni konsolipelien (eli ainakin kaikki Xboxin, PlayStationin ja Nintendon pelien) kirjastokäyttö ei edes voi olla muuta kuin sitä, että levy lainataan kirjastosta ja sillä olevan peli asennetaan asiakkaan omalle konsolille. Eli jos konsolipelejä ei saisi asentaa asiakkaan laitteelle, niitä ei myöskään saisi lainata (paitsi kansitaiteen ihailemista varten?).

Ymmärtäneeksi tuoreimmat laintulkinnat ovat myös sitä mieltä, että konsolipeli ei ole tietokoneohjelma siten kuin tekijänoikeuslaki tarkoittaa. Ellei tähän sitten tullut vuosina 2015-2019 jotain muutosta?

Pelin asennus ei mielestäni (eikä ilmeisesti oikeusistuimienkaan mielestä) ole teoksen kopioimista, koska peliä ei voi siltikään pelata ilman (kirjastosta lainassa olevaa) tallennetta. Asennuksen aikana kyllä kopioidaan dataa teoksen sisältävältä tallenteelta, mutta ei niin että teosta voisi käyttää ilman tallennetta. Vain jotkut tosi vanhat PC-pelit ovat sellaisia, että data kopioidaan pelaajan laitteelle kokonaan ja siinä muodossa, että peliä voi pelata myös ilman fyysistä tallennetta.