Miksi vihkitilaisuudessa sulhanen seisoo oikealla ja morsian vasemmalla puolella?

Kysytty

Miksi vihkitilaisuudessa sulhanen seisoo oikealla ja morsian vasemmalla puolella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joissain selityksissä hääoppaissa ja sivustoissa viitataan siihen, että morsian on kirkossa sydämen puolella, toisissa siihen, että sulhasen miekkakäden on oltava vapaana kahakan uhatessa. Jälkimmäinen viittaisi morsiamen ryöstöperinteeseen, joka liittyisi goottilaisten tapoihin.

Jorma Parviaisen kirjassa Kodin kirkolliset toimitukset (s. 123-124) kerrotaan, että morsiuspari seisoo alttarilla niin, että morsian on sulhasen vasemmalla eli sydämen puolella. Kirkosta poistuttaessa morsian on oikealla puolella. Syyksi tähän järjestykseen tekijä kertoo kristillisen ajattelun vertauskuvallisuuden, jonka mukaan vasenta puolta on pidetty heikompana ja oikeaa puolta arvokkaampana paikana. Entisaikojen istumajärjestykseen kirkossa kuului, naisten puoli oli vasemmalla puolella. Myöskin hän viittaa uskontunnukseen, jossa lausutaan Jeesuksesta "istuu Isän Jumalan Kaikkivaltiaan oikealla puolella", siis kunniapaikalla. Parviainen tulkitsee osien vaihtumisen vihkimisen jälkeen kuvastavan tasa-arvoa ja tasavertaisuutta avioliitossa.

Kristillisen avioliiton historiaa käsitellään teoksessa Jyrki Knuutila, Avioliitto oikeudellisena ja kirkollisena  instituution Suomessa vuoteen 1629 (SKS 1990). Tässä teoksessa kuvataan myös vihkimistraditioiden historiaa. Kirjassa kerrotaan, että Pohjois-Ranskan ja Englannin kirkkojen välillä vallitsivat vilkkaat liturgiset yhteydet ja vaikutukset näkyivät myös vihkikaavassa jo 1100-luvuilla. Englantilaiset vihkikaavat määräsivät jo1400-1500-luvuilla, että sulhasen oli seistävä morsiamen oikealla puolella Jumalan, papin ja kansan edessä. Englantilaisten vihkikaavojen merkitys näkyi myös Skandinaviassa (esim. Lundin hiippakunnan manuaalissa 1400-luvulla, s. 283-284)).

Kristillisten häätapojen muodostumiseen vaikuttivat myös esimerkiksi roomalaisten perintö, germaanien tavat ja muut paikalliset tavat. Suomessakin häihin on liittynyt monenlaista perinnettä vielä viime vuosisadalla (esim. Sarmela, Matti Pohjolan häät).

Näin ollen voidaan sanoa, että morsian seisoo vasemmalla puolella vanhojen kirkollisten uskomusten ja traditioiden vuoksi.