Etsin tietoa erilaisista hääperinteistä - mitä perua ovat mm. morsiamen saattaminen alttarille, sormusten vaihtaminen, riisin heittäminen, auton koristelu…

Kysytty

Hei!
Etsin tietoa erilaisista hääperinteistä - mitä perua ovat mm. morsiamen saattaminen alttarille, sormusten vaihtaminen, riisin heittäminen, auton koristelu kolisevin asioin, morsiamen kanto kynnyksen yli, hääkakun leikkaaminen, häävalssi, morsiuskimpun ja sukkanauhan heitto jne. Kirjaa ‘Kahden kauppa - Juhlatietoa, kuvia ja kertomuksia suomalaisista häistä’ suositeltiin. Löytyisikö muita teoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja Kahden kauppa - Juhlatietoa, kuvia ja kertomuksia suomalaisista häistä (toimittanut Terttu Kaivola) on hyvä ja perusteellinen lähdeteos, josta käy ilmi, että monet nykyhäiden perinteet ovat kotoisin Englannista, eivätkä ole kovin vanhoja. Matti Sarmelan toimittama Pohjolan häät -kirjasta saa tietoa entisaikojen pohjoisten kansojen (saamelaisten, suomalaisten, inkeriläisten, virolaisten, venäläisten ja norjalaisten) häistä.Kirja Häät = Bröllop / [toimittaja = redaktör: Irma Savolainen] perustuu Helsingin kaupunginmuseon Häät-näyttelyyn vuodelta 2011, ja sisältää myös runsaasti tietoa hääperinteistä. Kirjat saa lainaan Helmet-kirjastoista: http://www.helmet.fi/fi-FI

Myös naimisiin.fi-sivustolta saa tietoa hääperinteistä. Sivuston tietojen lähteenä on ollut Kahden kauppa -kirja:

http://www.naimisiin.info/haaopas/haaperinteet.html