Miksi Suomella ei ollut kauppa- ja teollisuusministeriä aikavälillä 1.12.1938-1.12.1939? Valtioneuvoston sivuilla kerrotaan Väinö Voionmaan lopettaneen…

Kysytty

Miksi Suomella ei ollut kauppa- ja teollisuusministeriä aikavälillä 1.12.1938-1.12.1939? Valtioneuvoston sivuilla kerrotaan Väinö Voionmaan lopettaneen kyseisessä virassa ensin mainittuna päivänä ja Väinö Kotilaisen aloittaneen jälkimmäisenä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kauppa- ja teollisuusministeriön satavuotisjuhlakirjan Sotakorvauksista vapaakauppaan ministeriluettelon mukaan Väinö Voionmaan ministerikausi alkoi 12.3.1937 ja päättyi 30.11.1939. Lyhyitä jaksoja Voionmaan sijaisina tämän ministeriyden aikana toimivat Väinö Tanner (10.6.-10.7.1937, 16.6.-27.6.1939 ja 14.8.-31.8.1939) ja Väinö V. Salovaara (27.6.-30.6.1939).

Aimo Halilan elämäkerta Väinö Voionmaa istuttaa kohteensa niin ikään kauppa- ja teollisuusministerin pallille vuosiksi 1937-39: "Voionmaan ollessa kauppa- ja teollisuusministerinä 1937-1939 ei tapahtunut mitään merkittäviä yleisiä talouspoliittisia ratkaisuja." Ministerikautenaan Voionmaa keskittyi kauppa- ja teollisuusministeriön alaisia teknillisiä oppilaitoksia, ammattioppilaitoksia ja kaupallisia oppilaitoksia koskevien lakien valmisteluun, ja nämä lait säädettiinkin Voionmaan aloitteesta vuonna 1939.

Kun Cajanderin hallitus oli luottamuslauseen saatuaan Vallilan työväentalossa pidetyssä eduskunnan istunnossa eronnut 30.11.1939, Voinomaa ei enää lähinnä aatteellisista syistä halunnut olla valtioneuvoston jäsen. Hän oli tästä lähtien "tavallinen" kansanedustaja ja hänet valittiin jälleen eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan jäseneksi ja puheenjohtajaksi.

Toinen Voionmaa-elämäkerturi Maria Lähteenmäki on yhtä mieltä miehen kauppa- ja teollisuusministeripestin kestosta: "Voionmaa päätti professoritoimensa 1936 - mutta vapautuakseen vain entistä kiinteämmin politiikkaan. Jo seuraavan vuoden maaliskussa hänet nimitettiin Aimo Cajanderin kolmannen eli niin sanotun punamultahallituksen kauppa- ja teollisuusministeriksi, missä toimessa hän oli aina talvisodan alkuun saakka. Ulkoasiainministerin salkkua hän hoiti hallituksessa pari viikkoa (16.11.-1.12.1938) Holstin jouduttua eroamaan tehtävästään."

Valtioneuvoston verkkosivuille lienee siis lipsahtanut virhe Voionmaan kauppa- ja teollisuusministerikauden päättymispäivän kohdalle - ehkäpä juuri tuo 1.12.1938 päättynyt lyhyt rupeama ulkoasiainministerinä on siihen syynä. Toisin kuin kauppa- ja teollisuusministeriön historiikki ja Voionmaa-elämäkerrat, valtioneuvoston sivusto päättää Cajanderin III hallituksen kauden marraskuun viimeisen päivän asemesta vasta joulukuun ensimmäisenä.

Lähteet:
Sotakorvauksista vapaakauppaan : kauppa- ja teollisuusministeriön satavuotisjuhlakirja. Valtion painatuskeskus, 1988
Aimo Halila, Väinö Voionmaa. Tammi, 1969
Maria Lähteenmäki, Väinö Voionmaa : puolue- ja geopoliitikko. SKS, 2014