Kuinka monen hallituksen jäsenenä on toiminut se Suomen ministeri, joka on ollut jäsenenä useammassa hallituksessa kuin kukaan muu ministeri ja kuka hän on?

Kysytty

Kuinka monen hallituksen jäsenenä on toiminut se Suomen ministeri, joka on ollut jäsenenä useammassa hallituksessa kuin kukaan muu ministeri ja kuka hän on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Itsenäisessä Suomessa on ollut 73 hallitusta ja ministereinä on toiminut lähes 600 eri henkilöä. Sellaista listausta en kuitenkaan onnistunut löytämään, josta olisi oikopäätä nähnyt, kuka kaikista ministereistämme on ollut jäsenenä useammassa eri hallituksessa kuin kukaan muu. Arvelisin kuitenkin, että kyseessä saattaa hyvinkin olla sama mies, joka pitää hallussaan ykkössijaa ministeripäivien määrän mukaan laaditussa "ministeripörssissä": 6169 päivää ministerinä istunut Johannes Virolainen on ollut jäsenenä kaikkiaan 15 hallituksessa. Tämän listan kymmenen kärkipaikan haltijoista lähimmäs Virolaisen hallituslukua yltää yhdeksänneltä sijalta Martti Miettunen (4316 ministeripäivää), jonka poliittiseen uraan mahtuu jäsenyys 13 hallituksessa. Itsenäisyyden ajan alkupuolen hallituksista, joista monet olivat tuntuvasti lyhytikäisempiä kuin 70-80-luvuilta lähtien pääsääntöisesti pitkiä kausia istuneet hallitukset, löytyy useita kymmenen hallituksen ministereitä huomattavasti Virolaisen ministeripäiviä alhaisemmilla päiväluvuilla, mutta ainakaan pistokokein en onnistunut joukosta Virolaisen 15 hallituksen päihittäjää löytämään.

https://valtioneuvosto.fi/tietoa/historiaa/hallitukset-ja-ministerit/raportti/-/r/v5s/ministeripaivatRaportilla

https://valtioneuvosto.fi/tietoa/historiaa/hallitukset-ja-ministerit/raportti/-/r/v3

2 ääntä

Kommentit

Tuossa listan kärki. Kaikkiaan 309 ministeriä ollut vain yhdessä hallituksessa.

* Johannes Virolainen 15
* Martti Miettunen 13
* Ralf Törngren 11
* Ahti Karjalainen 11
* Carl Enckell 10
* Kyösti Kallio 10
* Urho Kekkonen 10
* Juho Niukkanen 10
* Karl-August Fagerholm 9
* Onni Hiltunen 8
* Viljami Kalliokoski 8
* Eemil Luukka 8
* Uuno Takki 8
* Rudolf Walden 8
* Vihtori Vesterinen 8
* Paavo Väyrynen 8