Mistä riippuu, mikä päivämäärä ilmoitetaan ministerin viimeiseksi päiväksi ministerin toimessa? Esimerkiksi Sirpa Pietikäisen kerrotaan toimineen…

Kysytty

Mistä riippuu, mikä päivämäärä ilmoitetaan ministerin viimeiseksi päiväksi ministerin toimessa? Esimerkiksi Sirpa Pietikäisen kerrotaan toimineen ympäristöministerinä ajalla 26.4.1991-13.4.1995 eli Ahon hallituksen aikana, mutta Pekka Haaviston kerrotaan toimineen ympäristöministerinä 13.4.1995-14.4.1999. 14.4.1999 oli Paavo Lipposen I hallituksen toiseksi viimeinen toimipäivä eli Lipposen II hallitus nimitettiin 15.4.1999, ja Satu Hassin kerrotaan aloittaneen tuona päivänä ympäristöministerinä. Eli miksi Haaviston ministerikauden päätöspäivä on eri kuin Hassin ministerikauden aloituspäivä? 13.4.1995 oli Ahon hallituksen viimeinen toimipäivä ja Lipposen I hallituksen ensimmäinen toimipäivä eli Pietikäisen kerrotaan lopettaneen samana päivänä kuin Haavisto aloitti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Samasta asiasta on kysytty Kysy.fi -palvelussa  Eduskunnan kirjaston kautta saatu vastaus löytyy alla olevasta linkistä. Kiteytetysti voidaan kuitenkin sanoa, että "käytännössä uusi ministeri ei aina nouse eronneen tilalle samana päivänä, mutta uuden nimittäminen pyritään hoitamaan varmasti mahdollisimman nopeasti."

http://www.kysy.fi/kysymys/alkamispaiva-ja-paattymispaiva