Miksi esimerkiksi itsenäisyyspäivän ja uudenvuoden Jumalanpalveluksissa Helsingin tuomiokirkossa vain presidenteillä on puolisot. Ei koskaan ministereillä eikä…

Kysytty

Miksi esimerkiksi itsenäisyyspäivän ja uudenvuoden Jumalanpalveluksissa Helsingin tuomiokirkossa vain presidenteillä on puolisot. Ei koskaan ministereillä eikä kansanedustajilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnan juhlamenotyöryhmä esitti vuonna 2000 muutoksia istumajärjestykseen valtiopäiväjumalanpalveluksessa. Uudempaa tietoa ei löytynyt, mutta sekä entisen että ehdotettujen istumajärjestysten mukaan istumajärjestyksessä vain nykyisen ja entisten presidenttien puolisot on merkitty istumaan presidenttipuolisonsa viereen. Hallitus istuu omalla paikallaan ja ministerien puolisot heistä erillään yhtenä ryhmänä. Kansanedustajilla on oma paikkansa. Muiden kansaedustajien kuin hallituksessa olevien puolisoilla ei ole määrättyä paikkaa, ehkä heitä ei kutsuta mukaan lainkaan. Tietoa istumajärjestyksestä löytyy muistion liitteestä:

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=erekj&${BASE}=erekj&${THWIDS}=0.6/1291972746_3338&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

0 ääntä

Kommentit

Tämä edellä annettu vastaus koskee siis valtiopäiväjumalanpalveluksia. Sen sijaan itsenäisyyspäivän ja uudenvuoden juhlajumalanpalveluksiin kutsutaan sekä ministerien että kansanedustajien puolisot.

Valtioneuvoston jäsenet ja kansanedustajat saapuvat kirkkoon ryhmänä ja he myös istuvat kirkossa heille ennalta osoitetuilla paikoilla. Puolisoille on varattu paikat toisella puolella kirkkoa. Näin ollen ministereiden ja kansanedustajien puolisoja on näissä jumalanpalveluissa paikalla, mutta he eivät istu kirkossa yhdessä puolisoidensa kanssa. Vain presidentit istuvat puolisoidensa kanssa yhdessä kirkossa

Oliko niin, että vielä Kekkosen aikaan myös presidentin puoliso istui eri puolella kirkkosalia kuin presidentti? Meillä muistellaan, että presidentti Koivisto muutti järjestystä tältä osin ja halusi Tellervo-rouvan viereensä.