Oliko valtiovarainministerinä vuonna 1958 toiminut Ilmo Nurmela kokoomuslainen? Hallituksessa hän toimi ammattiministerinä eli ei edustanut siinä mitään…

Kysytty

Oliko valtiovarainministerinä vuonna 1958 toiminut Ilmo Nurmela kokoomuslainen? Hallituksessa hän toimi ammattiministerinä eli ei edustanut siinä mitään puoluetta, mutta Wikipedian artikkelin mukaan hänen puolueensa oli Kokoomus.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnan kirjastosta kerrottiin, että Nurmela ei ole toiminut ainakaan kansanedustajana, joten eduskunnan tietokannoissa ei ole hänestä tietoja. Kansallisbiografian artikkelissa hänestä ei ole mainintaa puolueaktiivisuudesta, eikä myöskään vuoden 1970 Kuka kukin on -kirja mainitse puoluejäsenyyttä.

Valtioneuvoston historia 1917-1966 -teoksessa ei myöskään tule esille muuta kuin ammattiministerin roolissa toimiminen. III-osassa mainitaan Kuuskosken ministeristöstä kertovassa osiossa, että "Mikään puolue ei ollut sitoutunut hallitusta tukemaan, vaikka ministereinä olikin sosiaalidemokraattisen opposition, maalaisliiton ja ruotsalaisen kansanpuolueen jäseninä tunnettuja henkilöitä."