Miksi pienissä kaupungeissa on kansalaisopistot, kun taas isoissa on työväenopistot?

Kysytty

Miksi pienissä kaupungeissa on kansalaisopistot, kun taas isoissa on työväenopistot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalaisopistot.fi -verkkosivujen usein kysytyissä kysymyksissä kerrotaan kansalaisopistojen nimien historiasta seuraavasti:

"Mikä ero on kansalaisopistolla, työväenopistolla, aikuisopistolla ja opistolla?

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, ja kansalaisopistoilla on pitkä historia takanaan.

Ensimmäiset opistot perustettiin kaupunkeihin, ja ne olivat nimeltään työväenopistoja. Vuonna 1899 perustettu Tampereen työväenopisto on maamme vanhin. Opistotyön levitessä käyttöön otettiin myös sana kansalaisopisto. Ensimmäinen kansalaisopisto-niminen oppilaitos aloitti toimintansa Kuopiossa vuonna 1916. 1960-luvulla kansalaisopistoja perustettiin maaseudulle runsain määrin. Sittemmin kansalaisopisto on muotoutunut tämän sivistysmuodon yleisnimeksi.

Nykyisin suurin osa käyttää nimessään sanaa kansalaisopisto (medborgarinstitut). Neljänneksen nimessä on opisto tai seutuopisto. Alle kymmenesosa käyttää nimessään edelleen sanaa työväenopisto (arbetarinstitut tai kotoisammin arbis), ja aivan muutaman opiston nimessä on sana aikuisopisto (vuxeninstitut). Kaikki tekevät samaa työtä."

Kaupungeissa opistot perustettiin alunperin sivistämään työväkeä. Maalla tälläista ryhmää ei niin suurissa määrissä ollut, joten ilmeisesti siksi haluttiin käyttää muuta nimeä.

http://www.kansalaisopistot.fi/usein-kysytyt-kysymykset/