Miksi Melisan nimipäiväksi sanotaan 21.9, koska Ranskassa silloin on Melissan nimipäivä? Kuitenkin esim. Latviassa Melisan nimipäivä on 21.7. ja Slovakiassa 15…

Kysytty

Miksi Melisan nimipäiväksi sanotaan 21.9, koska Ranskassa silloin on Melissan nimipäivä? Kuitenkin esim. Latviassa Melisan nimipäivä on 21.7. ja Slovakiassa 15.9. USA:ssa myös on Melisalle oma päivä ja on maaliskuussa.

Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eri maissa käytössä olevat nimipäiväkalenterit on toimitettu itsenäisesti, toisistaan riippumatta eivätkä niissä esiintyvät nimet ja päivät välttämättä vastaa toisiaan. Sitä paitsi, suomalaisille tuttu virallisesti vahvistettu nimipäiväalmanakka on kansainvälisesti katsottuna hyvin poikkeuksellinen ilmiö: Suomen lisäksi sellainen on käytössä ainoastaan Ruotsissa.

Monissa muissakin maissa tunnetaan sanat nimipäivä ja nimipäiväkalenteri, mutta niillä on eri merkitys kuin Ruotsissa ja Suomessa. Saksan Namenstag ja englannin nameday tarkoittavat jonkin henkilön kirkollista muistopäivää. Vastaavasti nimipäiväkalenteri merkitsee eri päivinä muisteltavien Raamatun ja kirkon historian henkilöiden luetteloa.

Useissa katolisissa maissa (mm. Italiassa ja Ranskassa) julkaistaan vuosittain nimialmanakkoja, joissa on jokaiselle päivälle valittu yksi katolisesta pyhimyskalenterista otettu kirkollinen nimi. Kreikassa asianlaita on samoin, mutta lähtökohtana on ortodoksinen nimiperinne. Muissa ortodoksisissa maissa tilanne vaihtelee.

Kirkollisissa kalentereissa sama nimi voi esiintyä useana eri päivänä, koska päiville merkityt nimet määräytyvät henkilöiden mukaan ja samannimisten henkilöiden muistopäiviä voi vuodessa olla useita.

Kirkolliseen kalenteriin Melissa-nimen on tuonut Traakian Markianopolissa legendan mukaan 100-luvun puolivälissä kuollut marttyyrityttö Melitta. Hänen muistopäivänsä pyhimyskalentereissa on 15. syyskuuta, ja tälle päivälle Pentti Lempiäisen Nimipäivättömien nimipäiväkalenteri Melissan sijoittaa.

Nimet Melisa, Melissa, Melita, Melitta pohjautuvat kaikki kreikan sanaan méli (hunaja). Tällä tavalla samaan nimiryhmään kuuluvilla nimillä on tavallisesti myös yhteinen nimipäivä. Se seikka, miksi Melisalle on joissain kalentereissa omistettu oma päivänsä, ei valitettavasti käytettävissä olleista lähteistä selvinnyt.

Lähteet:
Pentti Lempiäinen, Nimipäivättömien nimipäiväkirja
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja