Otsikko
Milo nimen alkuperä ja merkitys? Milloin Milon on luontevinta viettää nimipäivää?

Kysytty

Milo nimen alkuperä ja merkitys? Milloin Milon on luontevinta viettää nimipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keski-Euroopassa Milo on lyhentymä Miroslav-nimen muodosta Miloslav. Miroslav ja Miloslav merkitsevät 'maineikasta rauhan miestä'. Milo tunnetaan myös antiikan veistoksesta Milon Venuksesta, jossa Milo viittaa paikkakuntaan. Pentti Lempiäisen mukaan Milon kantanimiksi on arveltu myös nimiä Camillo tai Kamillo ja Emil.

Nimipäivättömien nimien kohdalla nimipäivän valinta on viime kädessä lapsen vahempien käsissä. Milon kohdalla voisi olla ainakin kolme mahdollista nimipäivää. Miroslaviin pohjautuvan Miron nimipäivä on 7.9. ja Eemilin nimipäivä on 30.8. Kolmas mahdollinen nimipäivä voisi olla vielä 23.9., mikä on saamelaisessa nimipäiväkalenterissa Milot-nimen nimipäivä. Vanhempien päätettävissä on siis se, että mihin näistä kantanimistä haluaa Milon liittää.

Lähteet:

Lempiäinen, Pentti: "Suuri etunimikirja" (WSOY, 1999)
Nummelin & Teerijoki: "Eemu, Ukri, Amelie: 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä" (Nemo, 2005)
http://www.etunimet.net/nimipaivat.htm
http://almanakka.helsinki.fi/

30 ääntä

Kommentit

millon on mun carolina nimipäivä