Miksi maapallon koordinaateissa puhutaan leveysasteista, kun on kyse ylös-alas suunnasta. Eli siis pohjoista tai eteläistä leveyttä. Miksei se ole korkeus?…

Kysytty

Hei!

Miksi maapallon koordinaateissa puhutaan leveysasteista, kun on kyse ylös-alas suunnasta. Eli siis pohjoista tai eteläistä leveyttä.

Miksei se ole korkeus?

Eihän missään muuallakaan puhuta leveydestä, kun tarkoitetaan korkeutta. Miksei siis puhuta korkeusasteista?

Läntistä ja itäistä pituutta, eteläistä ja pohjoista leveyttä?
Kuulostaa hassulta.

Mistä lähtien siis ylös-alas on alettu puhua leveydestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leveys on "ylös-alas-suuntaista" vain kartassa, jossa pohjoinen on ylhäälä. Leveys- ja pituuspiirejä on käytetty antiikista lähtien ja silloin ei vieä ollut tapana sijoittaa pohjoista kartassa ylös, vaan se saattoi olla miten pain tahansa.

Luullakseni taustalla on ajatus Välimerestä, joka on itä-länsi-suuntainen. Pituusasteilla mitataan sen pituutta ja leveysasteilla leveyttä. Sittemmin ajatus on yleistetty koko maapallolle.