Miksi kirjastoissa on eräpäivä ett milloin kirjat pitää palauttaa? Miksi ne ei voi palauttaa HETI kun on lukenu ne?

Kysytty

Miksi kirjastoissa on eräpäivä ett milloin kirjat pitää palauttaa?
Miksi ne ei voi palauttaa HETI kun on lukenu ne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston kirjat voi toki palauttaa jo ennen eräpäivää ja heti, kun ne on lukenut. Eräpäivä on vain viimeinen takaraja, jolloin kirjat täytyy palauttaa tai uusia, jotta muutkin kirjaston asiakkaat voivat niitä lainata. Usein kirjoja palautetaankin kirjastoon jo ennen eräpäivää.

Joissakin erityisen suosituissa kirjoissa saattaa olla tavallista lyhyempi laina-aika, jotta muutkin kiinnostuneet saisivat ne nopeasti lainattaviksi. Helsingin kaupunginkirjastossa tällaiset lainat on merkitty bestseller-tarralla, niiden laina-aika on vain viikko, eikä bestsellereitä voi uusia. Myös suosituissa uutuuslevyissä on vain viikon laina-aika tavallisen neljän viikon sijaan. Siten yksi ainoa asiakas ei voi pitää hallussaan levyä kokonaista neljää viikkoa vaan teoriassa neljä asiasta ehtii kuunnella sen.

3 ääntä

Kommentit

no jos olet uusinut kirjasi jo 4 tai 3 kertaa kummiski viimeisen kerran ja eräpäivä tulee niin montako päivää on aikaa palauttaa kirja kirjastolla sillä kirjani meni tänään vanhaksi ja se on kouluun jäänyt ja koulu alkaa 5 PV päästä?

Ota yhteyttä kirjastoosi ja selitä tilanne. Virkailija voi varmaankin uusia lainan vielä kerran.