Otsikko
Miksi kappaleessa "Olen suomalainen" lauletaan: On täällä elämä raskasta työtä ja siinä harvemmin on onni myötä? Eikö elämä ole melkeinpä kaikkialla raskasta…

Kysytty

Miksi kappaleessa "Olen suomalainen" lauletaan: On täällä elämä raskasta työtä ja siinä harvemmin on onni myötä?
Eikö elämä ole melkeinpä kaikkialla raskasta työtä, jos niin haluaa ajatella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Iskelmäteksteissä käytetään usein "itsestäänselvyyksiä". Musiikkiin yhdistettynä ne luovat vahvan tunnekokemuksen, johon suuri joukko ihmisiä voi samaistua. Olen suomalainen -tekstin kirjoittaja Raul Reiman (1950-1987) oli taitava sanankäyttäjä. Reiman ei kääntänyt suoraan Toto Cutugnon alkuperäisen L'italiano -kappaleen tekstiä, vaan muokkasi sen tunnelmasta oman, suomalaisen version.

Raul Reimanista on julkaistu elämäkerta v. 2006.

2 ääntä

Kommentit

Miksi The Beatles lauloi vuonna '67 "all you need is love" eli "kaikki mitä tarvitset on rakkaus"? Eihän se pidä paikkaansa. Ihminen tarvitsee ruokaa, vaatteita, WC-käyntejä, keuhkot jne.