Miksi juhlimiseen koodiin kuuluu kännissä hajoittaa lasitavaraa ja miksi siihen koodistoon kuulu myös se ettei niitä missä nimessä niitä siivota itse?

Kysytty

Miksi juhlimiseen koodiin kuuluu kännissä hajoittaa lasitavaraa ja miksi siihen koodistoon kuulu myös se ettei niitä missä nimessä niitä siivota itse?

Vastaus

Vastattu

Ehkä kysymyksessä kuvatun kaltaisessa toiminnassa on nähtävissä alkoholitutkimuksen mainitsemaa karnevalistista käyttäytymistä, jolla pyritään yhtäältä uhmaamaan alkoholinkäyttöön liittyvää kontrollia ja kulttuurisia käyttäytymiskoodeja yleisemminkin, toisaalta koettelemaan kollektiivisia käsityksiämme siitä, mitä humalassa saa tehdä.

Ari Turunen nostaa kirjassaan Humalan henki esille hyvin rikkaiden kreikkalaisten oudon humalarituaalin ravintoloissa: "[heidän] on sallittua vetää kunnon kännit ja tarkan rituaalin mukaisesti rikkoa lautasia, huonekaluja ja kaataa juomaa lattialle". Toisaalta Turunen muistuttaa, että humalatörttöilyjä voidaan aina perustella humalalla: "Humala onkin yksi maailman vanhimpia tekosyitä huonolle käytökselle." Juopumustila ikään kuin antaa meille luvan käyttäytyä huonosti, ja me käytämme mielihyvin saamaamme vapautta hyväksi.

Juomista pikaistuminen, itsekontrollikyvyttömyys ja humalaiset typeryydet koottiin jo varhain kategoriaksi, jolla selitettiin päihtyneiden tekemisiä. 1700-luvulla puhuttiin juomatuulesta (dryckesmod), joka viittasi kiukkuiseen humalaan ja päihtymyksestä johtuneeseen kiivastumiseen. Aikakauden käsitteisiin kuului myös pehmeäpää, jonka selitettiin merkitsevän samaa kuin oluthullu, ja pehmeäpäisyydessään eli oluthulluudessaan saattoi tietysti tehdä mitä vain.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Satu Apo, Viinan voima : näkökulmia suomalaisten kansanomaiseen alkoholiajatteluun ja -kulttuuriin
Hanna Kuusi, Viinistä vapautta : alkoholi, hallinta ja identiteetti 1960-luvun Suomessa
Ari Turunen, Humalan henki, eli, Juomatapojen tarina
Kustaa H. J. Vilkuna, Juomareiden valtakunta : suomalaisten känni ja kulttuuri 1500-1850

2 ääntä

Kommentit

Vaasan poliisisurmat 1921: ampujan humalatila oli tuomiota lieventävä asianhaara, ajan tavan mukaan.