Haluaisin tietää seuraavia asioita Liechtensteinin tapakulttuurista: Kohteliaisuus Tervehtiminen Ajankäyttö, aikakäsitys Small talk Liikelahjat Kukat Tabut,…

Kysytty

Hei,
haluaisin tietää seuraavia asioita Liechtensteinin tapakulttuurista:

Kohteliaisuus
Tervehtiminen
Ajankäyttö, aikakäsitys
Small talk
Liikelahjat
Kukat
Tabut, esim. uskonnon vaikutus
Kohteliaisuus, soveliaisuus
Oikea rekisteri
Kehonkieli, eleet, ilmeet
Palautteen antaminen/vastaanottaminen
Johtajuus, arvot
Asenteet, ennakkoluulottomuus, yhteisöllisyys
Vuorovaikutus
Edustaminen
Asenteet alkoholiin
Ihmisten välinen etäisyys keskusteltaessa
Hiljaisuuden sieto

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monestakin maasta on kirjoitettu tapakulttuuria käsitteleviä oppaita, mutta Liechtensteinista ei sellaista löydy. Siksi täytyykin turvautua nettisivustoihin. Joillakin matkailusivustoilla luonnehditaan, että Liechtensteinin tapakulttuuri on hyvin sveitsiläinen/keskieurooppalainen, mutta erityislaatuista maalle on suhteellisen vahva, samalla kuitenkin realistinen kansallistunne:
http://www.pallontallaajat.net/maat/liechtenstein

Suomenkielisiä nettisivustoja Liechtensteinin tapakulttuurista ei juuri löydy, mutta englanninkielisiä löytyy jotakin (Googleen hakusanat 'Liechtenstein' ja 'etiquette'):
http://www.safaritheglobe.com/food_liechtenstein.aspx
http://www.foreigntranslations.com/languages/german-translation/german-…

Koska Liechtensteinin tapakulttuuria luonnehditaan hyvin samanlkaltaiseksi sveitsiläisen tapakulttuurin kanssa, voisi sinulle olla mahdollisesti hyötyä tästä Sveitsin tapakulttuuria käsittelevästä kirjasta:

Maycock, Kendall: Switzerland (2004). Teos on julkaistu Culture smart! -nimisessä teossarjassa.

Olisikohan palvelumme seuraajissa ketään Liechtensteinin kävijää, joka osaisi valottaa sikäläistä tapakulttuuria omakohtaisesti?