Mikäköhän lastenkirja on kyseessä...Vuonna 1977 tai -78 meille luettiin koulussa kirjaa, jossa kerrottiin tarinaa mammuteista, samassa tarinassa seikkailivat…

Kysytty

Mikäköhän lastenkirja on kyseessä...Vuonna 1977 tai -78 meille luettiin koulussa kirjaa, jossa kerrottiin tarinaa mammuteista, samassa tarinassa seikkailivat myös (hopea?)ketut. Asia on vaivannut minua jo pitkään ja haluaisin tietää kirjan nimen ja kirjoittajan. Samoina vuosina opettajamme luki meille mm. Kumi-tarzanin ja Fedja sedän tarinoita. Nämä kolme kirjaa ovat olleet hyvin merkittäviä :)

Entä kuinka tavallinen on ollut kirja nimeltään "Kuka vei Veerun lapset" . Se meiltä löytyi kotoa ja oli varmaankin peräisin 60-luvulta? En ole koskaan törmännyt kyseiseen kirjaan missään muualla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä kaksi ehdotusta. Ritva Toivolan lastenkirjassa Taikametsän tuliketut seikkailee mammutteja ja kettuja - tosin ei hopea- vaan tuli-. Kirja on julkaistu vuonna 1974. Derek Sampsonin kirjassa Luolamies Nuru ja karvamammutti (1. painos 1973) on mammutteja ja sapelihammastiikeri, mutta ei kettuja. Olisiko toinen näistä etsimäsi? Toivolan kirja on Helmet-kirjastojen kirjavarastossa ja Munkkiniemen kirjastossa. Sampsonin kirja on kirjavarastossa ja Kauniaisten kirjastossa.

Laina-Annikki Rinteen satukirja Kuka vei Veerun lapset ilmestyi vuonna 1968. Kaksi kappaletta tätä kirjaa löytyy kirjavarastosta.

http://www.helmet.fi/fi-FI

Aika monessa kirjastossa eri puolella Suomea se vielä on kokoelmissa. Myös jotkut antikvariaatit näyttävät kirjaa myyvän.