Mikä yritys oli Eho (Produkt)? Nimi esiintyy pienten ruotsinkielisten lastenkirjojen takakannessa. Muita tietoja kirjoissa ei aina olekaan, esim. painovuotta…

Kysytty

Mikä yritys oli Eho (Produkt)? Nimi esiintyy pienten ruotsinkielisten lastenkirjojen takakannessa. Muita tietoja kirjoissa ei aina olekaan, esim. painovuotta.
Erään senkaltaisen kirjan, Herr Gråbens matbekymmer, piirroksissa on sarvekasta päätä esittävä -logo. Kenen piirtäjän logo on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eho Produkt tai Eho tuote (tai Eho-tuote) on julkaissut muutamia lastenkirjoja, joista löytyy vähänlaisesti tietoa. Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannan kautta tietoa kolmesta kirjasta: Herr Gråbens matbekymmer, Rävens och björnens fiskafänge ja Indianpojken Hiawatha: berättad efter dikten med samma namn. Kaksi viimemainittua on julkaistu myös suomeksi: Ketun ja karhun kalamatkat ja Intiaanipoika Hiawatha: mukaeltu samannimisen runon mukaan.

https://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?DATABASE=6&PBFORMTYPE=01…

Kirjat on julkaistu 1930- ja 1940-luvuilla. Kaikkien tarkkaa julkaisuvuotta ei ole saatu selville.

Herr Gråbens matbekymmer -nimisen pienen kirjasen tekijä on Onnet-tietokannan mukaan Alexander Paischeff:

Herr Gråbens matbekymmer

[Alexander Paischeff]
[Kustannuspaikka tuntematon] : Eho Produkt, [193-?]. - [6] lehteä : kuv. ; 17 x 22 cm
ISBN nid.

Alexander Paischeff oli vuosina 1894-1941 elänyt suomalainen kuvataiteilija. Alla lisätietoa Suomen taiteilijaseuran Kuvataidematrikkelista:

https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/alexander-paischeff-2