Mika Valtarin kirjassa Mikael Karvajalka arvioidaan henkilöä "nigromantiksi". Ei tunne sivistyssanakirja eikä google moista sanaa. Miten lie kirjastonhoitaja?

Kysytty

Mika Valtarin kirjassa Mikael Karvajalka arvioidaan henkilöä "nigromantiksi". Ei tunne sivistyssanakirja eikä google moista sanaa. Miten lie kirjastonhoitaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Nigromantin" taustalla lienee sana nekromantia, josta keskiajan latinassa esiintyi muunnos "nigromantia". Nekromantia (nigromantia) merkitsee ennustamista vainajien henkiä manaamalla; näin ollen "nigromantin" voisi ajatella merkitsevän ennustajaa, joka manaa kuolleita ennustamaan tulevaa.