Mikä teos oikein on F.E.Sillanpään Jokisen Petterin mieliteot? Osassa bibliografioita teos mainitaan ja toisissa taas ei. Wikipedian mukaan teos on Länsi…

Kysytty

Mikä teos oikein on F.E.Sillanpään Jokisen Petterin mieliteot? Osassa bibliografioita teos mainitaan ja toisissa taas ei. Wikipedian mukaan teos on Länsi-Suomen osakepankin kustantama, vaikka muut Sillanpään kirjat on merkitty joko WSOY:n tai Otavan kustantamiksi. Teosta ei löydy antikvariaattien myyntilistoilta, eikä myöskään kirjastoista. Finna.fi -sivuilta teos löytyy maininnalla "24 sivua, käytettävissä filmikortteina".

Vastaus

Vastattu

Jokisen Petterin mieliteot oli Länsi-Suomen Osakepankille laadittu propagandakertomus säästäväisyydestä, yksi Sillanpään rahapulassaan harrastamista pikkukirjoituksista. Pikkukirjasen julkaisu sijoittuu ajallisesti lähelle Sillanpään kustantajanvaihdosta WSOY:lta Otavalle, muttei liity siihen mitenkään. Kertomuksen ilmestyessä Sillanpää kuului yhä WSOY:n kirjailijoihin. Kirjailija mainitsee Jokisen Petterin mieliteot kirjeessään WSOY:lle 20.3.1928: "Ja hyvä siitä tulikin ja hyvä palkkiokin siitä maksettiin."

Panu Rajala, Siljan synty : F. E. Sillanpää vuosina 1923-1931