Mikä pojan nimi voisi vastata Deania suomenkielisessä maailmassa?

Kysytty

Mikä pojan nimi voisi vastata Deania suomenkielisessä maailmassa?

Vastaus

Vastattu

Englanninkielisessä maailmassa käytössä oleva Dean-nimellä ei ole vastinetta suomalaisessa nimistössä.

Englannin kielen sana dean merkitytsee dekaania (yliopiston tai sen tiedekunnan osaston puheenjohtaja) tai tuomiorovastia. Sana tulee kreikan sanasta dekanos, latinan decanus (kymmenen päämies, kymmenen munkin esimies).

Dean-nimi voi olla peräisin myös muinaisenglannin laaksoa merkitsevästä sanasta tai heprean lakia tai oikeutta tarkoittavasta substantiivista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dean_(given_name)