Otsikko
Mikä on Venja Nimen alkuperä? Milloin Venjan nimipäivä voisi olla?

Kysytty

Mikä on Venja Nimen alkuperä? Milloin Venjan nimipäivä voisi olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Venja näyttäisi pohjautuvan raamatulliseen Benjamin-nimeen sekä latinan Benedictukseen, joka merkitsee siunattua. Teresa Normanin A World of Baby Names -teoksen (1996) mukaan Venäjällä nimi Veniamin on muunnelma Benjaminista, ja nimi saatetaan lyhentää muotoon Venja tai Venya. Kustaa Vilkunan Etunimet-kirja puolestaan kertoo Venjan olevan venäläinen lyhentymä Benedictuksesta, joka Suomessa tunnetaan parhaiten Penttinä.

Alkuperänsä puolesta Venja olisi siis miehennimi, mutta suomalaisen korvaan se kuulostanee ennemmin naisennimeltä. Eero Kiviniemen Suomalaisten etunimet -teos mainitsee, että venäläinen Ivan- tai Ivana-nimen puhuttelumuoto Vanja on monissa maissa tavallisempi naisennimenä, koska se muistuttaa muita slaavilaisia naisten nimiä, kuten Anja, Tanja ja Senja. Tähän joukkoon voinee laskea myös Venjan. Väestörekisterin nimipalvelun mukaan Venja-nimi on 2000-luvulla annettu yhteensä neljälletoista lapselle, joista kaksi on poikia ja kaksitoista tyttöjä.

Venjan nimipäivää voisi mahdollisesti viettää Pentin päivänä 21.3., jolloin ruotsalaisessa kalenterissa on myös nimen naispuolisen version, Benitan päivä.