Mikä on tänä päivänä uskontojen vaikutus/merkitys yhteiskunnissa?( kaikki isot maailmanuskonnot)

Kysytty

Mikä on tänä päivänä uskontojen vaikutus/merkitys yhteiskunnissa?( kaikki isot maailmanuskonnot)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia kirjoja, joista saattaa olla hyötyä opiskeluasi varten:

KIRKKOJEN Eurooppa : puheenvuoroja uskosta, arvoista ja muutoksesta. Toim. Juha Auvinen.
Kirjaneliö, 1997.

LAHTINEN, Aarno: Usko, toivo ja vallankumous : kristinusko ja kirkot Neuvostoliitossa. Otava, 1991
(käsittelee luterilaista kirkkoa ja katolisia kirkkoja Neuvostoliitossa)

LAMPINEN, Tapio: Uskonto ja politiikka : neljä tapausta ja niiden yleinen tausta. Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, 1995. (esittelee Japanin, Kreikan, Norjan ja Yhdysval-
tojen uskontojen ja valtion välistä vuorovaikutusta)

MAAILMANUSKONTOJEN arkki. Kimmo Ketola et al. Edita, 1999.
(käsittelee mm. Intian, Kaukoidän ja Lähi-Idän uskontoja)

USKONNOT maailmanpolitiikassa. Toim. Heikki Palva ja Juha Pentikäinen. WSOY, 1999.
(käsittelee mm. Latinalaisen Amerikan, Lähi-Idän, Aasian, Afrikan, Balkanin niemi-
maan, Pohjois-Irlannin, Japanin ja Venäjän tilannetta)

VIERAS Välimeri : kulttuurien ja politiikan kohtauspaikka. Toim. Tuomo Melasuo. TAPRI, 1994.
(käsittelee islamin uskoa Välimeren maissa mm. Algeria, Egypti, Palestiina ja
islamilaista konferenssijärjestöä , O.I.C:tä)

Näiden teosten lisäksi ALEKSI-artikkeliviitetietokannasta löytyy aiheen kannalta hyödyllisiä artikkeleita.

Sirkka Marttila
kirjastonhoitaja