Rintaliivien polttaminen ja feminismi eivät liity mitenkään toisiinsa. Rintaliivien polttaminen oli 70-luvulla jonkinlainen mainoskikka, eikä mikään kulkue…

Kysytty

Rintaliivien polttaminen ja feminismi eivät liity mitenkään toisiinsa. Rintaliivien polttaminen oli 70-luvulla jonkinlainen mainoskikka, eikä mikään kulkue. Mitkä teokset tukisi selkeästi tätä faktaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvaltalaisen kulttuurintutkija Alice Echolsin teoksessa Uhoa ja unelmaa, 60-luvun jälkijäristyksiä, Like 2003, kerrotaan naisten vapautusliikkeen aktivistien mielenosoituksesta Atlantic Cityssä 7.9.1968. Mielenosoituksessa vastustettiin Miss Amerikka -kisoja sekä ulkoisen kauneuden korostamista naisen arvon tärkeimpänä mittarina. Echols kertoo, että aktivistit olivat suunnitelleet polttavansa mm. rintaliivejä, jotka olivat riiston symboleita. Polttaminen kuitenkin estettiin, mutta kuva liivejä polttavista feministeistä jäi elämään.

Lisää mielenosoituksesta
http://www.jofreeman.com/photos/MissAm1969.html
http://www.pbs.org/wgbh/amex/missamerica/peopleevents/e_feminists.html

16 ääntä

Kommentit

Vajaat kymmenen vuotta myöhemmin jäi Uumajan yliopiston kesäkurssilta mieleen kirjallisuusluennoitsija, jonka esiintyjän rintaliivittömyys kävi selvästi ilmi läpikuultavan puseron alta. Sikäläistä silloista feminismiä?