Muutama vuosi sitten muistaakseni YLEn kanavilta tuli elokuva, jossa mieheksi tekeytynyt nainen viljelee pientä tilaa jossain Amerikan sydänmailla. Eletään…

Kysytty

Hei,

Muutama vuosi sitten muistaakseni YLEn kanavilta tuli elokuva, jossa mieheksi tekeytynyt nainen viljelee pientä tilaa jossain Amerikan sydänmailla. Eletään 1800-luvun loppua. Apulaisekseen hän palkkaa kiinalaisen ratatyöläisen ja jossain vaiheessa salaisuus paljastuu.
En millään löydä elokuvan nimeä. Käsittääkseni amerikkalainen elokuva

Vastaus

Vastattu

Etsitty elokuva saattaisi olla Maggie Greenwaldin ohjaama Pikku-Jon balladi (The ballad of Little Jo, 1993), joka on esitetty TV1:ssä 9.9.1998.

"Feministisesti emansipoituneeksi naiseuden rehabilitoinniksi voisi luonnehtia Maggie Greenwaldin kirjoittamaa ja ohjaamaa, tositapauksen innoittamaa traagista uuslänkkäriä, jossa ahdistettu nainen (Suzy Amis) keksii keinon suojautua toinen toistaan moukkamaisemmilta miehiltä: hän leikkaa hiuksensa, viiltää arven poskeensa ja tekeytyy itsekin kaksilahkeiseksi. Elokuva piirtää lohdutonta, kaikessa ankeudessaan realistiselta vaikuttavaa aikain ja tapain kuvaa. Vähemmänkin herkkätunteisen machokarjun uskoisi ymmärtävän sankarittaren poikkeuksellista ratkaisua. Aivan täysin ei kullankaivajaksi heittäytyvän Pikku-Jon tarvinnut naiseuttaan kieltää: oopiuminpolton saloihin johdattava kiinalaiskokki (David Chung) näkee ja löytää tiensä vaatteiden alle." (Katso 37/1998)

https://www.imdb.com/title/tt0106350/?ref_=fn_al_tt_1

https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_201658