Olen kiinnostunut hollantilaisista naisista kuvataiteilijoina. Onko heistä erillistä teosta vai esiintyvätkö he yhdessä miestaiteilijoiden kanssa. Mikä olisi…

Kysytty

Olen kiinnostunut hollantilaisista naisista kuvataiteilijoina. Onko heistä erillistä teosta vai esiintyvätkö he yhdessä miestaiteilijoiden kanssa. Mikä olisi paras teos?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaupunginkirjaston kokoelmasta löytyy useita teoksia hakusanoilla maalaustaide tai kuvataide ja Alankomaat tai Hollanti. Erillistä teosta juuri hollantilaisista naistaiteilijoista ei löytynyt. Itäkeskuksen kirjastossa paikalla olleesta teoksesta Wright, Christopher : The Dutch Painters - 100 Seventeenth Century Masters, 1984 löytyi selaamalla tietoa ainakin taiteilijoista Judith Leyster ja Rachel Ruysch. Kaksiosainen teos Dictionary of woman artists , 1997 on Espoon pääkirjaston käsikirjastossa. Teos on hakuteos naistaiteilijoista 1600-1900-luvuilla. Rikhardinkadun kirjaston käsikirjastossa on hakuteos Petteys, Chris: Dictionary of women artists - an international dictionary of women artists born before 1900, 1985, jossa myös on tietoa juuri naiskuvataiteilijoista. Uudempaa alankomaalaista esine-, tila- ja installaatiotaidetta, mahdollisesti myös naistaiteilijoiden tekemää, esittelee teos Verschoor, Gerd : Beyond flowers - collecting & arranging natural objects, 1992. Kirja kuuluu Espoon pääkirjaston kokoelmaan.