Otsikko
Mikä on tämä ikimerkkiarkki, jonka merkkiä ei löydy LAPE:n postimerkkiluettelossa? Arkin alareunassa lukee, että ilmestymispäivä on 6.4.2005. Joko jo silloin…

Kysytty

Mikä on tämä ikimerkkiarkki, jonka merkkiä ei löydy LAPE:n postimerkkiluettelossa? Arkin alareunassa lukee, että ilmestymispäivä on 6.4.2005. Joko jo silloin oli tiedossa, että Suomi voittaa jääkiekon maailmanmestaruuden 2011? Entä ovatko merkit edelleen käyttökelpoisia?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arkissa olevat merkit ovat omakuvapostimerkkejä, joihin siis voi valita itse kuvan. Lisää tietoa löytyy Postin sivuilta:

https://verkkokauppa.posti.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=1215&OpenGroups=

Postimuseosta vastattiin, että "kysymyksessä on vuonna 2005 julkaistu uusi kehysmalli omakuvapostimerkeille, ja päivämäärä on sen ilmestymispäivä. Kehykseen kuuluu tuo osa, jossa on maa- ja arvomerkinnät. Posti käytti valmista kehyspohjaa juuri siitä syystä, että merkki saatiin nopeasti markkinoille. Normaalisti merkin suunnittelussa ja toteutuksessa kuluu useita kuukausia nopeimmillaankin. Tässä julkaisutavassa tarvittiin vain valmiiseen kehykseen sijoitettava kuva. Lisäksi toteutus voitiin tehdä tulostamalla, jolloin painoprosessissa tarvittavat erilaiset vaiheet voitiin jättää väliin."

Merkit vastaavat 1-luokan peruskirjemaksua edelleen.