Minkä arvoinen on ikimerkki 2011?

Kysytty

minkä arvoinen on ikimerkki 2011?

Vastaus

Vastattu

Postin mukaan vanhat 1. ja 2. luokan ikimerkit ovat samanarvoisia kuin nykyinen kotimaan ikimerkki, joka on tällä hetkellä (23.6.2026) arvoltaan 3 €. Postin antama arvo tarkoittaa sitä, että merkit käyvät arvostaan postimaksuksi.

Jos taas mietitään merkin keräilyarvoa tai nimellishintaa, on kysymys hieman monisyisempi: Filatelia-sivuston mukaan kaikki postimerkit on luetteloitu, mutta hinnat ovat kauppiaiden myyntihintoja. Keräilijöiden maksamat käytännön hinnat ovat yleensä noin 30–50 % luettelohinnoista, mutta asiaan vaikuttavat paitsi kysyntä ja tarjonta myös esimerkiksi myytävän postimerkin kunto. Suomalaisia merkkejä käsitteleviä luetteloita ovat LAPE ja NORMA, joita löytyy myös useista eri kirjastoista.

Edellä mainitut seikat huomioon ottaen yksiselitteistä sääntöä yksittäisen merkin arvon tunnistamiseksi ei ole. Postimuseo kertoo, että ajankohtaisia hintoja, arvotietoja ja arvioita voi kysellä esimerkiksi postimerkkikauppiailta, huutokaupoilta tai filatelistiseuroilta.

Lähteet:

https://www.posti.fi/lahettaminen/kirjeet-ja-postikortit/kirjeiden-hinnastot

https://kysymuseolta.fi/postimuseo/#!id=500

https://www.filatelia.net/kysymykset/

0 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.