Kuinka juurisikuria tulisi käsitellä, jos sitä lisätään kahviin?.

Kysytty

Kuinka juurisikuria tulisi käsitellä, jos sitä lisätään kahviin?.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksinkertainen ohje sikurin käsittelyä varten: Ensin sikurin juuret pestään ja pilkotaan. Sitten ne paahdetaan tulella ja lopuksi jauhetaan. Tätä ennen on huomioitava, että sikurin juuri kehittyisi mahdollisimman mehukkaaksi kahvin valmistusta ajatellen, siksi kasvin kukkavarret on nuppuvaiheessa napsittava irti. Sikuria paahdettaessa juuren sisältämä vararavinto inuliini sulaa ja saa tumman ruskean värin.

Teoksessa Auringonkukasta viiniköynnökseen - ravintokasvit / Rousi, Aarne (WSOY 1997) kerrotaan tarkemmin sikurin sisältämistä ainesosista: Sikurin juuri sisältää vararavintona tärkkelyksen sijasta inuliinia. Tämä mykerökukkaiskasveille tyypillinen polysakkaridi muodostaa hajotessaan lähes pelkästään hedelmäsokeria, tärkkelys taas rypälesokeria. Kahvia vahvistava aromi muodostuu sikurin juuren inuliinista paahdettaessa syntyvistä tummista yhdisteistä yhdessä sikurille ominaisten kitkeröaineiden kanssa. Edelleen teos tekee selkoa sikurin käytöstä kahviin ja salaatteihin todeten mm. että antiikin aikana sitä käytettiin lähinnä lääkekasvina, mutta tunnetuksi sikuri on tullut ennen muuta paahdetun ja jauhetun juuren käytöstä kahviin sekoitettavana mausteena., joskus myös yksinään kahvin korvikkeena.
Luontoportti Sikuri, https://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/sikuri
Sikurin viljely, https://hyotykasviyhdistys.fi/tuote-osasto/siemenet/vihannekset/juurisi…
Sikurimuseo, http://www.museiportalosterbotten.fi/museot-a-o/museo/46-sikurimuseo

5 ääntä

Kommentit