Mistä syystä johtuen kahvipapujen markkinahinta on tänä vuonna noussut?

Kysytty

Mistä syystä johtuen kahvipapujen markkinahinta on tänä vuonna noussut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Google-haulla "kahvi markkinahinta" löytyy hyvin tietoa kahvin hintakehityksestä.

Pauligin sivuilla kerrotaan, että kahvin markkinahinta maailmalla määräytyy pörssissä. Vaikka kahvin tuottaja, kuten Paulig, ei ostaisikaan kahviaan pörssistä, sen hintakehitys noudattelee kuitenkin markkinahintojen kehitystä.

Kahvi.fi-sivustolla sanotaan: "Kahvin hinnanmuodostuksessa päätekijät ovat kysyntä ja tarjonta. Raakakahvin tarjonta riippuu suoraan tuotannon määrästä. --- Kun kahvipapuja on tarjolla vähemmän, kahvin hinta pörssissä yleensä nousee."

Tänä talvena kahvin hinta on tosiaan noussut, kuten esimerkiksi Mtv-uutiset on jutussaan kertonut. Syitä kahvin hinnannousuun on useita, mm. kysynnän lisääntyminen Aasiassa ja sato-ongelmat Etelä-Amerikassa, työvoimapula ja ongelmat rahtikonttien saatavuudessa. Myös talouksien elvytys on nostanut raaka-aineiden hintoja.

Kahvi kiinnostaa myös sijoittajia, ja esim. alankomaalainen Lynx-sijoituspalveluyritys on sivuillaan avannut kahvin markkinoita ja hintakehitystä: "Kahvi kuuluu perushyödykkeiden luokkaan, ja sen tarjonta riippuu suuresti sadon laadusta. Tämän vuoksi kahvin markkinahinta vaihtelee suuresti."