Otsikko
Mitä 4.000.000 markalla vuonna 1949 olisi voinut ostaa ? Mikä oli esim. asuinhuoneistojen/liikehuoneistojen hintataso vaikkapa Turussa ?

Kysytty

Mitä 4.000.000 markalla vuonna 1949 olisi voinut ostaa ? Mikä oli esim. asuinhuoneistojen/liikehuoneistojen hintataso vaikkapa Turussa ?

Vastaus

Vastattu

1900-luvun tilastot asuntojen hinnoista ja kaupoista eivät valitettavasti ole kovinkaan kattavia.
Tilastokeskuksella on osakeasuntojen hinnoista vanhojen asuntojen osalta saatavilla Verohallinnon varainsiirtoveroaineistoon perustuvaa tietoa vuodesta 1987 lähtien neljännesvuosittain. Kiinteistönvälittäjien aineistoihin perustuvaa tietoa on saatavilla vuosilta 1970–1986.

Paras aineisto 1900-alkupuolen luvun asuntojen hintatiedoille lienee Suomen Pankin julkaisu Asuntopalvelukset Suomessa 1860-1965.

Muista hinnoista tuolta ajankohdalta löytyy jonkin verran tietoa Tilastokeskuksen julkaisuarkistosta löytyvästä Suomen tilastollisesta vuosikirjasta 1950. Siinä on taulukko elintarvikkeiden ym. keskihinnoista vuosina 1948-1950 sivulla 194.

Tuon ajan hintatietoja eri tuotteille löytyy myös ajan sanoma- ja aikakauslehtien mainoksista. Vanhoja lehtiä löytyy digitoituna Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot-palvelusta. Turkulaisista lehdistä digitoituna löytyy ainakin Åbo Underrättelser.

Hintatietoja löytyy myös painetusta julkaisusta Suomen Taloushistoria 3 (https://finna.fi/Record/3amk.23004?sid=3900993731). Kirjan sijaintitiedot eri kirjastoissa löytyvät sivun oikeasta reunasta.