Sana on hemura, josta haluaisin tietoa. Mummuni käytti sitä puhuessaan kahvista.

Kysytty

Sana on hemura, josta haluaisin tietoa. Mummuni käytti sitä puhuessaan kahvista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanaa hemura ei löydy laajoistakaan murresanakirjoista. Anneli Hänninen Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta kuitenkin kiinnitti huomiota seuraaviin samanalkuisiin murresanoihin:

hemu = ilo, riemu; olla hemussa = rakkauden huumassa; pariskunnan elämästä puhuttaessa hemuinen = rakkauden täyttämä. Näitä merkityksiä esiintyy Etelä-Pohjanmaalla.

Kuhmossa naisen puvun koristeesta on käytetty nimitystä hemukka, ja Ristijärvellä hemuta on merkinnyt koreana touhuamista.

Esimerkit löytyvät teoksesta Suomen murteiden sanakirja III (Helsinki 1992). Niissä kaikissa sanan merkitys liittyy johonkin myönteiseen, tavanomaisesta positiivisesti poikkeavaan ilmiöön. Saattaa siis olla, että mummusi on tuntenut jonkun näistä sanoista ja luovana kielenkäyttäjänä muodostanut siitä henkilökohtaisen uudissanan kuvaamaan miellyttävää kahvihetkeä.