Onko latinan sana fortis yhtä kuin rohkea? Meinaan ottaa tatuoinnin ja siksi täytyy tietää varmaksi

Kysytty

Onko latinan sana fortis yhtä kuin rohkea? Meinaan ottaa tatuoinnin ja siksi täytyy tietää varmaksi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomi - latina -suomi-sanakirja (WSOY 2001) antaa rohkea sanan käännökseksi juuri tuon fortis sanan.

0 ääntä

Kommentit

"Rohkea" ei kuitenkaan ole sanan "fortis" ainoa tai pääasiallinen käännös; Adolf V. Strengin Latinalais-suomalainen sanakirja (SKS 2006) antaa sen käännökseksi 1) väkevä, voimakas, 2) miehuullinen, urhoollinen, 3) väkivaltainen, raju.

Kirjaston vastauksessa käytetty WSOY:n sanakirja antaa "rohkealle" käänökseksi myös "animosus" (Streng: uskalias, uljas, peloton, raju) tai "impavidus" (Streng: peloton), jotka lienevät lähempänä kaivattua merkitystä.