Voiko joulutervehdykseen käyttää euroaikaisia muitakin merkkejä kuin joulutervehdyksen ikimerkkejä, kun lähettää ne ennen 14.12. ?

Kysytty

Voiko joulutervehdykseen käyttää euroaikaisia muitakin merkkejä kuin joulutervehdyksen ikimerkkejä, kun lähettää ne ennen 14.12. Täytyykö tällaiset tervehdykset panna postin punaiseen kuoreen ?

Vastaus

Vastattu

Voit käyttää joulutervehdyksissä muitakin merkkejä. Merkin aihe ei ole tärkeä, vaan hinta. Jos postitat kortin ennen 14.12. on hinta hieman halvempi (1,30 €) kuin sen jälkeen (1,85 €). Posti 2021

Posti vastaa kysymykseen "Onko kortit pakko lähettää punaisessa kuoressa? Ei, mutta suosittelemme kuoren käyttöä, sillä se nopeuttaa korttien päätymistä joulukorttilajitteluun."

Postcrossaajat tieävät kertoa:"Posti julkaisee perinteisesti vuosittain joulupostimerkit, jotka on tarkoitettu joulutervehdysten lähettämiseen kotimaassa. Näihin joulupostimerkkeihin on painettu maksumerkinnäksi lumihiutale-symboli ja ne käyvät sellaisenaan rajoitetun ajan (marras-joulukuussa, tarkista tarkka voimassaoloaika aina Postin sivuilta) kotimaan max. 50g painoisiin lähetyksiin.

Mikäli merkkejä jää kuitenkin ylitse, niin ei hätää – ne käyvät milloin tahansa maksuksi lähetyksiisi, kunhan vain lisäät tarpeeksi muita postimerkkejä niiden rinnalle.....

Lumihiutale-symbolilla varustetut ikijoulupostimerkit käyvät maksuksi kotimaan joulutervehdysten lähettämiseen myös tulevina vuosina, sillä niiden hinta “elää” hinnanvaihteluiden mukaan (ks. kohta Ikimerkki)." Postcrossingyhdistys 2016

Iltalehti uutisoi 12.5.2020 " Joulutervehdyksen hinta nousee kymmenellä sentillä.

Kirjeet kotimaahan on luokiteltu grammapainon mukaan neljään luokkaan. Enintään 50 gramman kotimaan kortin ja kirjeen hinta on 12. kesäkuuta alkaen 1,75 euroa (+0,15 euroa).

Enintään 20 gramman ulkomaan kortin ja kirjeen hinta on Priority-luokassa 1,85 euroa (+0,15 euroa).

Joulutervehdyksen hinta nousee 1,20 euroon, eli kymmenellä sentillä.

Kaikkien kotimaan painoportaiden hinnat ovat ikimerkin kerrannaisia. Kevyimpään kirjeeseen tai postikorttiin (1–50 g) riittää yksi ikimerkki, seuraavaan painoluokkaan (51–250 g) riittää kaksi ikimerkkiä ja kolmanteen painoluokkaan (251–1000 g) tarvitaan 4 ikimerkkiä.

Painavimmat kirjeet 2 kiloon asti kulkevat kuudella ikimerkillä.

Kaikki ennen hinnankorotusta ostetut kotimaan ja ulkomaan ikimerkit kelpaavat sellaisenaan ilman lisämerkkejä myös hinnankorotuksen jälkeen. Vanhoja 1. ja 2. luokan ikimerkkejä voi käyttää edelleen lähettämiseen. Niiden arvo vastaa kotimaan ikimerkkiä, jonka arvo 12.6. alkaen on 1,75 euroa."  Iltalehti 12.5.2020

6 ääntä

Kommentit

Entä jos haluaa lähettää PUNAISESSA KUORESSA painavampia (yli 100g) kirjeitä. Mikä hinta niissä? Riittääkö kaksi joulumerkkiä, niitä edullisempia, alle 250g painoiseen lähetykseen, jos sen lähettää punaisessa kuoressa? Vai onko punaisen kuoren kirjeisä /korteissa painoraja?