Otsikko
Mikä on Suomen evankelisluterilaisen kirkon papiston sukupuolijakauman kehitys vuodesta 1988, jolloin ensimmäiset naispapit vihittiin, tähän päivään?

Kysytty

Mikä on Suomen evankelisluterilaisen kirkon papiston sukupuolijakauman kehitys vuodesta 1988, jolloin ensimmäiset naispapit vihittiin, tähän päivään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirkon ensimmäiset naispuoliset papit vihittiin 6.3.1988. Päätös pappisviran avaamisesta oli tehty kirkolliskokouksessa kaksi vuotta aiemmin. Viran avaamisesta naisille oli äänestetty kirkolliskokouksessa jo aiemmin kolmeen kertaan, mutta vaadittava ¾ ääntenenemmistö saavutettiin vasta vuonna 1986.

Naisten osuus papistosta on kasvanut tasaisesti. 2000-luvulla papiksi vihityistä enemmistö on ollut naisia. Virassa toimivista papeista naisia on tällä hetkellä hieman alle puolet. Kirkon johtotehtävissä naisia on toistaiseksi vähän; reilu neljäsosa kirkkoherroista on naisia.

Oheisesta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tilastosta selviää sukupuolijakaumat vuosina 1994, 2004, 2014 ja 2020.

https://evl.fi/uutishuone/pinnalla-nyt/naiset-pappeina-30-vuotta

Vuonna 2021 koko kirkossa työskentelee 2020 seurakuntapappia. Seurakuntapastoreista vuonna 2019 miehiä oli 50,7 % ja naisia 49,3 %. Kirkkoherroista 25 % oli naisia. Koko kirkon henkilöstöstä naisia oli 71,4 % ja miehiä 28,6 %.

https://evl.fi/tietoa-kirkosta/tilastotietoa/henkilosto