Otsikko
Mikä on sukunimien Kinnari, Skinnari, Skinnar, Skinnarla, Skinnarila etymologia?

Kysytty

Mikä on sukunimien Kinnari, Skinnari, Skinnar, Skinnarla, Skinnarila etymologia?

Vastaus

Vastattu

Vanha ruotsalainen ammattinimitys skinnare "karvari" on tavallinen talonnimenä ja lisänimenä jo keskiajalta alkaen sekä  Länsi- että Itä-Suomessa. Asukkaan lisänimen perusteella on taloa voitu kutsua Skinnariksi tai Kinnariksi, ja talonnimestä on myöhemmin tullut sukunimi. Talonnimipohjaisia ovat myös Skinnarla sekä ruotsinkieliset  Skinnar  ja Skinnars.

Lähde: Pirjo Mikkonen: Sukunimet (2000)