Mikä on Riisitunturin nimen etymologia?

Kysytty

Mikä on Riisitunturin nimen etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luontoon.fi-sivuston mukaan nimen "Riisitunturi" alkuperää on tulkittu usein eri tavoin. Nimen vanha muoto on "Riistunturi", joka on esiintynyt vanhoissa kartoissa. Se pohjautuu todennäköisesti saamelaisperäisiin sanoihin, jotka tarkoittavat risua, heinää tai tykkylunta. Tämän tulkinnan mukaan myös Riisitunturin alueella sijaitsevan Riisisuon nimi tarkoittaisi heinäsuota, joka viittaisi alueella pitkälle 1900-luvun puolelle harjoitettuun suoniittytalouteen.

Toisen, luultavasti uudemman tulkinnan mukaan Riisitunturin nimi liittyisi liekokasveihin, joita alueella kasvaa runsaasti. Liekokasvien itiöpölyä on nimittäin käytetty aikoinaan riisitaudin hoidossa.

Lähde: Riisitunturin luonto ja historia - Luontoon.fi

Lukuvinkkejä:

Kansallispuistojen kultainen opas (2021)

Kuusamo : luonnon keskellä (2010)

Petri Hallberg: Suomen huiput : retkivinkkejä kallioilta tuntureille (2021)

Pepe Forsberg: Tunturit tutuiksi : retkeilijän opas (2021)

Näiltä sivuilta löydät tietoa myös muista Kuusamon alueen kansallispuistoista ja luontokohteista:

https://www.ruka.fi/fi/elamykset/vaellus-ja-retkeily/kansallispuistot

Valtavaaran-Pyhävaaran luonnonsuojelualue - Luontoon.fi

https://www.ruka.fi/fi