Mikä on Kölhi sukunimen alkuperä? Suomeksihan se ei ainakaan nykykielessä tarkoita mitään.

Kysytty

Mikä on Kölhi sukunimen alkuperä? Suomeksihan se ei ainakaan nykykielessä tarkoita mitään.

Vastaus

Vastattu

Kölhi on sukunimenä peräisin Viipurin pitäjästä. Nimen alkuperää ei ole saatu selvitettyä, mutta äänteellisesti läheinen joissain paikoissa tunnettu sana kölhä merkitsee pientä kumpua.

Lähde

Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala: Sukunimet (2000)

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tuo kölhä on ilmeisesti lounais-Suomen murretta..? Voihan niillä olla yhteys mutta en usko siihen. Kölhi sukunimi on ilmeisesti aika vanha. Reilusti yli 500 vuotta ainakin.

Kölhi sukunimi on suomalainen käännös alunperin saksalaisesta sukunimestä Köhl tai Köhler.