Mikä on ihmisen "ikuinen jano"? Olisko Sinuhen suusta sanottua?

Kysytty

Mikä on ihmisen "ikuinen jano"?
Olisko Sinuhen suusta sanottua?

Vastaus

Vastattu

Waltarilla ihmisen "ikuisesta janosta" sanoo Mikael Karvajalan kuudennen kirjan ensimmäisessä luvussa Mikael näin:

"Myös uskon, että paljon siitä, mitä ihmiset luulevat noituudeksi, on vain ihmisen ikuista janoa oikotien löytämiseen. Tämän janon olen itsekin tuntenut, mutta enää en usko, että oikotietä on, enkä usko, että noidatkaan ovat sitä löytäneet, ja paras todistus, ettei oikotietä ole, on oma elämäni. Mutta tämä ikuinen jano piilee ihmisen luonnollisessa olemuksessa, kun ajattelemisen himo herää hänessä, eikä se sen tähden mielestäni ole tuomittava ja rangaistava, ei ainakaan niin kauhealla tavalla kuin pyhä kirkko sen tekee. Jos taas joku uskoo löytäneensä oikotien, kuten noidat, niin tämä on vain harhaannusta ja kuvitelmaa eikä kuvitelma voi olla rangaistava yhtä vähän kuin unikaan." (Mikael Karvajalka, 20. p., s. 348)

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hyvä että löysit. Hmmmm.. En vain osaa ajatella edes Waltarin, saati Mikaelin aikaisen ihmisen, luonnollista olemusta, tämän someajan yksilökeskeisyyden ja oman erinomaisuuden noitumilta ihmisiltä. Hakim ja Karvajalka on luettu, muttei niin usein kun Sinuhe. Ulkomuistissa kummitteli ikuinen jano totuuteen. Siksi ajatus olisi mahtunut myös Sinuhen suuhun.
Minulla on ikuinen jano, enkä puhu juomisesta.