Otsikko
Mikä olisi mahdollisimman tarkka suomenkielinen vastine sanalle mandaatti?

Kysytty

Mikä olisi mahdollisimman tarkka suomenkielinen vastine sanalle mandaatti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mandaatilla on sen verran monenlaista käyttöä, että yhtä ainoaa käännöstä sanalle ole. Kirjastoista löytyvien hakuteosten selityksistä voidaan todeta, että yleismerkitys on valtuutus, toimeksianto, ja myös julistus. Vaaleissa saatu valtuutus (tai valtuudet) on kapeampi sisällöltään, mutta yleisesti käytössä. Kun puhutaan jonkin puolueen edustuspaikoista ja niiden määrästä, voidaan sanoa että puolue voitti/menetti niin ja niin monta mandaattia. Erityismerkitys on vielä asiamiestehtävä, sekin juontuu valtuuksien saamisesta johonkin tarkoitukseen.

Puolueiden keskenään sopimat virkanimitykset mandaatteina juontuu samasta ajatuksenkulusta. Siinä lähdetään siitä ajatuksesta että virkamies työssään edustaa puolueensa näkemyksiä tai puolustaa sen kannattajien etuja. Tätä käytäntöä vastaan voi esittää moraalisia tai eettisiä argumentteja, mutta toisaalta kun mandaatti on avoimesti poliittinen, silloin myös työtä arvioidaan sen mukaan. Virkamiestenhän pitäisi toimia "koko kansan parhaaksi", mutta koska siitä ei kuitenkaan päästä yksimielisyyteen, on ehkä selkeää että tiedetään virkamiehen sidosryhmä. Mandaatti-sanaa voi hyvin käyttää tässä yhteydessä.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen voittajavaltiot alkoivat hallinnoida joitakin Saksan ja Turkin aikaisemmin hallitsemia alueita Kansainyhteisön antamalla mandaatilla, siitä nimitys mandaattialueet.